Google Annonsering

Google AdWords / Google Ads annonsering

Google AdWords handlar i grund och botten om att skapa de rätta förutsättningarna för att dina besökare/kunder ska klicka sig vidare till det just du erbjuder. När de har klickat på ditt erbjudande vill du sedan att de ska genomföra en konvertering och skapa lönsamhet för dig och ditt företag.

Vi på Growth Online är certifierade growth-konsulter med hundratals kunder i bagaget. Har du ett behov att få in ny trafik och nya kunder till din webbplats är vi det rätta valet.

Vill du ha hjälp med Google Annonsering?

Fyll i dina kontaktuppgifter nedanför så hör vi av oss till dig.

Vi är Google Partner

Som Google Partner har vi som byrå klarat Googles certifieringsprov för Google Adwords produkter och förfogar över de senaste produktkunskaperna. Vi kan hjälpa dig att skapa och optimera annonser som visas i Google Sök samt ge råd om sökordsstrategier och budgetplanering. Läs mer på vår Google Partner sida.

Vad är Google AdWords?

Den 24 Juli 2018 bytte Google AdWords namn till Google Ads. Genom åren har Google kommit med en rad olika uppdateringar och ändringar men i slutändan fungerar annonsverktygen ungefär på samma sätt. Med Google Ads har du möjlighet att visa annonser via Googles sökmotor eller Googles partnernätverk. Det unika med sökordsmarknadsföring är att du kan fånga in kunden i det ögonblicket den söker efter något. Detta skapar väldigt bra förutsättningar för att fånga in kunden med riktade annonser.

97 procent använder Google i Sverige Svenskarna och Internet

Eftersom du kan annonsera på specifika sökningar blir också denna typ av marknadsföring mer effektiv och inte gissningsbaserad. Du har också möjlighet att utvärdera och se om annonseringen har gett ett positivt resultat. Det i sin tur hjälper dig att anpassa och optimera kampanjer för att göra dem mer effektiva framöver.

Sökannonsering

Sökannonsering, också kallat Google Search på engelska är hur annonserna visas när potentiella kunder söker på Google. Annonserna från Google Ads visas högst upp i sökresultatet. Sedan kommer det organiska resultatet nedanför.

Varför ska du använda sökannonsering?

Denna typ av annonsering är bra för att fånga in kunder som söker efter något i exakt rätt ögonblick. Annonserna i sin tur dyker upp vid rätt tillfälle med tydliga budskap som får kunden att vilja klicka på annonserna.

Denna typ av marknadsföring brukar rikta sig mot kunder som har kommit längre fram i köpprocessen. De vet redan vad de är ute efter och är beredda att göra någon form av konvertering.

Det finns också möjlighet att anpassa hur annonserna visas och till vilka personer. Nedanför har ett specifikt område valts där annonserna kommer att visas. Genom att välja vart annonserna visas har du möjlighet att marknadsföra mot kunder som befinner sig på specifika platser. Detta är väldigt effektivt om du säljer varor eller tjänster till specifika områden.

Vill du se vilken effekt Google Ads kan ge ditt företag?

Om du är intresserad av att få en genomgång av hur Google Ads kan gynna ditt företag kan du alltid kontakta oss på Growth Online för en kostnadsfri genomgång.

Skicka förfrågan

Hur jobbar vi med sökordsannonsering på GrowthOnline?

När du anlitar oss på Growth Online att hantera dina annonser på Google sköter vi uppsättningen och optimeringen enligt stegen nedan:

Skapandet av Google-kampanjer

Det första steget är att skapa ett Google-konto. Du äger alltid ditt Google-konto och betalar klickkostnaden direkt till Google. Det betyder att vi sköter kampanjerna men du har möjlighet att korrigera hur mycket pengar som ska spenderas i annonsering varje månad.

adwords

1. Sökordsanalys

När vi börjar skapa ditt Google-konto gör vi en sökordsanalys. Med en sökordsanalys går vi igenom potentiella sökord som dina kunder använder sig utav när de söker efter olika tjänster/produkter. Vi ser också över volymen för dessa sökord och hur konkurrenterna ligger till i placering. Efter denna analys har vi fått en bra lista med sökord som nu ska sättas in på ditt annonskonto.

2. Kampanjstruktur

Nästa steg är att sätta in sökorden i en vettig kampanjstruktur. Kampanjstrukturen brukar ofta reflektera hur din webbplats ser ut och vilka tjänster och produkter du säljer. Därför är det viktigt att skapa en relevans mellan webbplatsen och annonserna så att besökarna hamnar rätt. Under hela processen har du som kund full kontroll över alla kampanjer och kan logga in på ditt Google Ads-konto för att se vad som har gjorts.

3. Annonser

Slutligen skapar vi annonserna mot de valda sökorden och landningssidorna. Det är viktigt att annonserna reflekterar de valda sökorden och också är relevanta till vad kunden söker efter. Varje gång en besökare klickar på en av dina annonser betalar du en klickkostnad till Google. Till exempel kan du att annonsera på ordet ”gummistövlar”. Om varje klick kostar 7 kronor kommer du betala 700 kronor för 100 klick. Därför är det viktigt att få till väldigt bra annonser och att få till riktigt bra landningssidor för att kunden ska köpa ett par gummistövlar.

4. Löpande optimering

När du betalar Google för att visa dina annonser i sökresultatet är det också andra som gör samma sak. Därför har Google tagit fram ett poängsystem som bestämmer vilka annonser som ska visas och vilken plats de ska få. Detta gör att ditt annonskonto behöver underhållas en hel del för att hålla kvar en bra position på marknaden.

En vanlig missförståelse som många har är att om du betalar tillräckligt mycket pengar kommer du kunna ta de första platserna i sökresultatet. Detta stämmer tyvärr inte och det finns många fler faktorer som bestämmer vilka annonser som kommer visas högst upp.

I vår löpande optimering hjälper vi dig med att underhålla dina kampanjer, annonser och sökord för att både förbättra och matcha marknadens krav.

Vad kostar Google AdWords?

Det finns två stycken kostnader när du anlitar en byrå för dina Google AdWords-kampanjer. Den första kostnaden är en uppstartskostnad där vi på Growth Online analyserar ditt företag och vilka sökord som kommer ge bäst effekt. Efter analysen bygger vi ett nytt Google konto med rätt struktur utifrån de valda sökorden och den framtagna strategin.

Efter att kontot är färdigbyggt rekommenderar vi en budget som du som kund själv betalar in till Google. Budgeten avser klickkostnaden där varje klick på annonserna kostar. Kostnaden per klick kan variera beroende på konkurrens från andra Google annonsörer.

Slutligen finns den löpande optimeringen som är en hanteringsavgift från oss på Growth Online. Denna hanteringsavgift avser förbättring av kampanjerna där vi hela tiden testar och optimerar för fler affärer och lägre klickkostnad.

Uppstart

  • Strategi av mål med kampanjer
  • Struktur av ert Google Ads konto
  • Analys av månatlig sökvolym för varje sökord
  • Uppsättning av kampanjer
  • Uppsättning av annonsgrupper
  • Skapande av annonser

Löpande arbete

  • Kampanjer sökord och annonser
  • Budnivå och budgetstrategi
  • Uteslutning av olönsam trafik = negativa sökord
  • A/B Testning av annonser
  • Löpande rapportering (1 gång/månad)
  • Bearbetning av högre Quality Score (Kvalitetsresultat)

Några av våra kunder