E-postmarknadsföring

Öka din kundkontakt med e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är ett utmärkt sätt att marknadsföra sitt företag. Det är en kanal som fortfarande lever vidare. Användandet av e-postmarknadsföring har ökat men kunden har också blivit allt mer kräsen när det kommer till företagsmarknadsföring och deras erbjudanden. För att lyckas med e-postmarknadsföring krävs det en noggrann strategi och planering för att du lyckas och uppnå resultat. Fel innehåll mot den rätta kunden kan vara ett stort misstag. 

 

Tydliga trender inom e-postmarknadsföring

Under åren har vi sett tydlig utveckling inom nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Den största orsaken är att samhället blir mer och mer kritiska för spam när det kommer till e-postmarknadsföring. Därför ser vi att företagen satsar på en mer personlig relation till sina kunder idag. Nyhetsbrev är ett bra sätt att bygga sin relation till sin kund. Därför att det ger en större chans att ge en känsla och transparens. E-handelsföretag använder sig av remarketing i sin e-postmarknadsföring med tydliga direkta mål mot köp, vilket är vinnande mot rätt kund.

Det finns olika vägar att gå men tänk också att de sätter sina spår i kunden och vad ditt företag framstår som kan snabbt påverka din relation till dina prenumeranter.

2020 blir året företag satsar mer på varumärkesbyggande marknadsföring. Så hur vill du att ditt företag presenteras?

Varför ska man använda sig av nyhetsbrev?

Nyhetsbrev är en bra väg att informera och hålla relationen varm mellan dig och dina prenumeranter. Vad kan kan du erbjuda din kund i utbyte mot att de fortfarande ska vara en trogen prenumerant och att det självklara valet alltid faller på dig och ditt företag.

 

Fem tips innan du börjar med e-postmarknadsföring från oss på Growth Online

  • Vad är målet med nyhetsbrevet, kortsiktigt och långsiktigt?
    Mål är viktigt att sätta upp och sikta mot. Det gäller alla företag, små som stora. Glömmer du målen resulterade det vanligtvis i dålig strategi och hastiga beslut.
  • Hitta rätt innehåll åt rätt målgrupp.
    Vad är relevant innehåll? Vilka är dina kunder? Vad vill dom ha? Var transparent med dina kunder. Var personlig och bygg upp din relation genom att skapa förtroende med rätt innehåll. Rubriken har ett stort ansvar och avgör vanligtvis om kunden öppnar ditt utskick eller inte. En tydlig rubrik avgör om prenumeranten öppnar ditt mejl eller inte.
  • Tydliga “call to actions”.
    Vart vill du leda kunden som läser ditt nyhetsbrev? Tydliga knappar som leder
    kunden vidare är viktigt. Har du fått kunden att öppna mejlet så har dom visat sitt första intresse.
  • Utskick i rimliga intervaller.
    Ett utskick om dagen är alldeles för mycket. Men vad är rimligt? Var försiktig i början och testa dig fram. Variera med innehåll i alla kanaler, bli inte tjatig. Det resulterar i att kunden tappar tålamodet och hoppar av din prenumerant lista.
  • Glöm inte att analysera!
    Gör alltid analyser därför att ta fram mönster. Det gör att du förstår dina prenumeranter bättre. Gav ett utskick mer avhopp än andra? Ta reda på varför! Gav det andra utskicket positiva resultat och nådda mål? Bra jobbat, glöm bara inte att analysera varför!

Några av våra kunder