Sökordsanalys

Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys lägger grunden för en sida med bra sökmotoroptimeringsstrategi. Sökordsanalys är metod för oss att hitta de perfekta sökorden för dig och ditt företag att öka synligheten på. Därför att du ska möta dina kunders behov med rätt sökord. Men också därför att vi ska förstå din bransch och hitta de mest relevanta sökorden för dig och din verksamhet att kunna optimera på och synas på. Med största fokus på Google men självklart på andra sökmotorer. Exempelvis Bing och Yahoo.

Första steget till en sökordsanalys

Vi på KA webbyrå vill förstå värdet för dig och ditt företag. Du känner till din bransch bäst och vad dina kunder söker efter. Därför börjar vi alltid ett möte för att gå igenom din verksamhet. För att vi vill få en bra förståelse om hur ni jobbar, vilka tjänster och erbjudanden ni har. Se över hur era konkurrenter jobbar med sökord tillsammans och skapa en uppfattning om er. Men största fokus för oss är att förstå lönsamheten och hur ni jobbar mot era mål. För att tillsammans sätta upp gemensamma mål och nå de tillsammans.

 

Varför sökord för?

Sökord hjälper dig och ditt företag att synas bättre vid sökningar i sökmotorer. Sökorden har ett stort värde därför att det leder kunden till din webbplats. För att din webbplats ska synas krävs det att hitta de perfekta sökorden som din potentiella kund använder i sökmotorn. Därför ser man alltid ur besökarens perspektiv.

Olika sökord och sökords fraser

Sökord kan vara enstaka ord men det kan också vara fraser. Så kallade ”long-tail”-sökordsfraser blir allt mer vanligt och något Google tycker om. Att hitta de exakta fraserna som dina kunder söker på kan ha en stort kraft i att synas när någon söker på den exakta sökords frasen. Det finns en stor chans att din webbplats syns, mycket för att dina konkurrenter inte använder sig av den exakta frasen.

Hur går en sökordsanalys till?

Efter det första mötet där vi samlat in information vi fått om dig och din verksamhet ser vi över de sökord vi redan fått fram. Vi har flera verktyg som hjälper oss bygga en strategi.

Sökordsanalys i sju steg:

  • Se hur ni ligger till med sökord idag. Vilka sökord rankar ni mest på och har de en relevans med företaget?
  • Se över produkter och tjänsters värde i sökord. Speciella erbjudanden.
  • De olika sökordens sökvolymer.
  • Konkurrenters strategier och sökord.
  • Säsong och trender. Mycket innehåll går att anpassa efter säsong. Något som varierar beroende på företag.
  • Ska sökorden vara lokala. Är du ett företag som jobbar lokalt är det en stor fördel att fokusera på områden runt om dig.
  • Sökord fraser. Vi ser över de sökord fraser som är relevanta för dig.

Resultat av sökordsanalys

När vi tagit fram vad vi tror är de bästa sökorden går vi gemensamt igenom om vad ni tror är bäst för er och era kunder.

Några av våra kunder