Effektiv annonsering med Google Ads
Behöver du stärka upp med nya kunder? Med Google Ads syns du exakt i rätt ögonblick när potentiella kunder söker dina tjänster.
Vad är Google Ads?
Google Ads är ett annonsverktyg som du som företagare kan använda för att skapa och exponera annonser som syns när folk googlar på de sökord/fraser ni vill betala för att synas på. Genom att rikta in dina tjänster mot rätt målgrupp och sökord kan du öka din kundtillströmning och försäljning effektivt.
Ett kundexempel – Bolins Glasmästeri i Tyresö
Bolins Glasmästeri är ett lokalt företag i Tyresö som vi hjälpt att hantera Google Ads för i ett par år.
Vi har tillsammans med kund valt vilka tjänster/produkter som ska marknadsföras samt bestämt vilka sökord och geografisk spridning kampanjerna ska ha.
Så här ser Bolins Glasmästeris annons ut för den söker på ”inredningsglas”. Annonsen syns endast för den som befinner sig inom det område vi valt.
Så här exponeras annonsen mot kund vid en sökning på ”inredningsglas”
- En villaägare i Stockholm vill ha hjälp med inredningsglas.
- Personen skriver in sökordet ”inredningsglas” i Google sök.
- Det dyker upp diverse resultat i den organiska träfflistan (gratistrafiken).
Det är ca 10 träffar per sida på Google. Ju högre upp i position man lyckas nå desto mer trafik får man till sin hemsida. Konkurrensen bland företag som ligger på förstasidan är stor och det krävs ett gediget arbete för att ha en chans att ta position och klättra mot toppen. Här behövs det en löpande insats i SEO-arbete (Sökmotoroptimering).
Med Google Ads exponeras ditt företag före konkurrenterna
Med Google Ads kampanjer igång kan vi styra så att dina annonser exponeras över den organiska träfflistan, t o m som nummer 1 när en potentiell kund söker på dina tjänster. Annonsen som vi skapat syns tack vare att vi länkat ihop den med sökordet ”inredningsglas”.
För att annonsen ska leda kunderna rätt har vi även skapat en landningssida som handlar om inredningsglas på Bolins Glasmästeris hemsida https://bolinsglas.se/glasarbeten/inredningsglas/
På hemsidan har vi gjort det enkelt för kunderna att skicka en offertförfrågan.
Sist men inte minst och kanske det bästa av allt:
Annonserna ger Bolins nya förfrågningar varje dag
Google annonsering är till skillnad från traditionell annonsering lätt att mäta. På Bolins Glasmästeris sida har vi lagt in en spårningskod på de händelser vi önskar mäta. I det här fallet vill vi veta hur många formulär och telefonsamtal som genereras genom annonserna. Det viktiga är inte hur många som klickar in sig till hemsidan, vi vill ta det ett steg längre och mäta hur många av klicken som konverterar till en förfrågan, d v s hur stor konverteringsfrekvensen är. Genom att löpande jobba med kampanjerna har vi som mål att förbättra dessa och få ännu fler offertförfrågningar till Bolins Glasmästeri.
I vår uppsättning och löpande kampanjarbete ingår bl a:
Arbete med kampanjer, sökord och annonser
Budnivå och budgetstrategi
Uteslutning av olönsam trafik = negativa sökord
A/B Testning av annonser
Löpande rapportering (1 gång/månad)
Bearbetning av högre Quality Score (Kvalitetsresultat)
Oavsett om du driver ett glasmästeri, skönhetssalong eller däckfirma, likväl som en E-shop så sker den första kontakten från kunderna idag oftast digitalt.
Idag är den självklara vägen till en första kontakt Googles sökmotor. De flesta av oss är bekväma och vill hitta en leverantör snabbt och enkelt.
Fördelarna med att jobba med kampanjannonsering är bl a:
- Du kan styra vilka sökord och kampanjer som ska nå kunderna.
- Annonsbudskapet kan ändras och anpassas efter behov.
- Du når kunderna exakt när de söker dina tjänster.
- Annonseringen är mätbar.
- Du betalar bara när en kund klickar på din annons och leds till din webbplats.