Hur påverkas efterfrågan under Coronatider?

två män jobbar i ett bageri

Under dessa tuffa tider påverkas väldigt många företag. Speciellt företag som behöver träffa sina kunder i person för att erbjuda olika typer av tjänster. Vi på Growth Online vill visa hur en minskad efterfrågan kan se ut och hur det kan visualiseras. 

Hur kan en minskad efterfrågan se ut?

I Stockholm är en vanlig sökterm: ”restaurang Stockholm”. Den söktermen har under de senaste 12 månaderna ökat sakta, men sedan sjunkit rejält sedan februari 2020. Detta är följden av en minskad sökvolym på Google då personer inte längre söker efter restauranger som de vanligtvis gör. Följden av detta har inneburit att restauranger har haft det extra svårt och behövt stänga ner.

Väldigt många olika branscher har påverkats på samma sätt och antalet sökningar har minskat kraftigt i samband med Covid-19.

Vi på Growth Online tipsar på vad ni kan göra under dessa tider

I osäkra tider blir även människor väldigt osäkra, och de söker trygghet i olika former. Därför är det viktigt att hålla en kommunikation med dina kunder för att säkerställa dem att allt är under kontroll och att det inte finns något att oroa sig över.

Sociala Medier

Nå ut till kunder via Sociala medier som Facebook och Instagram där ni håller dem uppdaterade med bilder och text i sina flöden. Vi rekommenderar att inte ha allt för mycket text utan försöka sikta in mer på att ha korta och koncisa uppdateringar om hur ni jobbar på företaget.

Nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev tycker vi är väldigt bra och informativt där kunder kan uppdateras och meddelas på ett effektivt sätt med mera information. Här kan mer text läggas till och mera information ges ut för att informera om ert företag.

Har du ett behov av att kommunicera med dina kunder på ett mer effektivt sätt kan vi på Growth Online hjälpa dig med den processen.

Några av våra kunder